یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه سیاسی: گزارش کمیته ویژه بررسی حوادث پس از انتخابات 20دی در مجلس قرائت شد.

این گزارش ضمن اشاره به اینکه امروز بیش از همه، دستگاه قضایی باید پاسخگوی ضعف‌ها و خلل‌های بازداشتگاه کهریزک باشد، تاکید کرد: باید دستگاه قضایی با همه عوامل این حادثه تلخ،  اعم از قضایی، اداری و انتظامی برخورد جدی کند و بدون رعایت هرگونه ملاحظه‌ای نسبت به آبروی نظام جمهوری اسلامی این مسئله را به نتیجه برساند.

 آنچنان که از هفته گذشته، گمانه‌زنی رسانه‌ای، نام یکی از مسئولان دستگاه قضا را در دوره ریاست سابق این قوه، به‌عنوان یکی از مقصران حوادث کهریزک بر سر زبان‌ها انداخته بود، گزارشی که20دی از تریبون رسمی مجلس قرائت شد تایید کرد: 147 نفر از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات «در روز 19 تیر ماه به دستور دادستان وقت تهران به کهریزک اعزام می‌شوند».

مسئله‌ای به نام مننژیت

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، این گزارش20دی در حالی قرائت شد که 28 آذر ماه، سازمان قضایی نیروهای مسلح دلیل جان باختن 3نفر از بازداشت‌شدگان کهریزک را نه ابتلا به بیماری مننژیت بلکه به‌دلیل ضرب و جرح و صدمات وارد شده در بازداشتگاه دانسته و 12 نفر از کارکنان کهریزک را مجرم شناخته بود؛

گزارشی که20دی از تریبون مجلس قرائت شد بر جان‌باختن روح‌الامینی، ‌کامرانی و جوادی‌فر در کهریزک بر اثر ضرب و شتم و بی‌توجهی ماموران و مسئولان بازداشتگاه به وضعیت جسمی آنان تاکید کرد و آورد: اساسا طرح مسئله‌ای با عنوان مننژیت رد شده است.

جلالی، ابتدای قرائت گزارش خود به دیدار کمیته ویژه مجلس با دادستان وقت تهران که اخیرا از سوی رئیس‌جمهوری به ریاست ستاد قاچاق ارز و کالا منصوب شده است، اشاره کرد و گفت: از وی درخصوص کشته‌شدن 3نفر از افراد بازداشت‌شده آقایان روح‌الامینی، ‌کامرانی و جوادی‌فر پرسیده شد.

وی دلیل این مسئله را بنابر بررسی‌های انجام شده از سوی پزشکی قانونی مننژیت دانست و متذکر شد که با سرعت در بازداشتگاه‌ها عملیات واکسیناسیون مننژیت در حال انجام است.

سخنگوی کمیته ویژه مجلس ادامه داد: هیات از وی پرسید به چه دلیل دستگیرشدگان روز 18 تیرماه به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند که  ایشان ضمن مناسب و استاندارد‌ دانستن این بازداشتگاه، مسئله فقدان ظرفیت زندان اوین را اصلی‌ترین دلیل جهت انتقال این بازداشت‌شدگان به کهریزک دانست.

اوین ظرفیت داشت

این گزارش در بخش نتیجه‌گیری با بیان اینکه بازداشتگاه کهریزک با کار ویژه نگهداری اراذل و اوباش و فروشندگان کلان مواد‌مخدر تشکیل شده بود، تاکید می‌کند: مسئولان زندان اوین در جلسه‌ کمیته با آنان اذعان داشتند که زندان اوین ظرفیت پذیرش بازداشت‌شدگان را داشته است.

گزارش کمیته به بازدید اعضای این کمیته از بندهای مختلف اوین و گفت‌وگو با بازداشتی‌های این بازداشتگاه نیز اشاره می‌کند و می‌آورد: در این گفت‌وگو آنان از وضعیت زندان، ماموران، بازجویان و ضابطین شکایتی نداشتند.

انکار و اصرار

در ادامه نتیجه‌گیری‌های گزارش کمیته ویژه مجلس، به امتناع مسئولان بازداشتگاه کهریزک از پذیرش 147 بازداشت شده حوادث روز 18تیر و اصرار مقام قضایی اشاره شده و آمده است: طی 4روز حضور این تعداد از بازداشت‌شدگان در شرایط بسیار سخت و بد آب و هوا و همچنین ضرب و شتم و توهین و تحقیر توسط ماموران و نگهداری آنان در جوار 30 نفر از اراذل و اوباش پرخطر، همه و همه موجب شد که دل رهبر معظم انقلاب از آن به درد‌ آید و ایشان پس از دریافت نخستین گزارش‌ها از ضرب و شتم و رفتارهای غیرانسانی در بازداشتگاه کهریزک به سرعت دستور انتقال زندانیان به مکان مناسب، تعطیلی زندان کهریزک، بررسی دقیق و همه‌جانبه مسائل به‌وجود آمده و نهایتا برخورد با عوامل و مسببان این حوادث را صادر فرمودند.

تکذیب آزار جنسی

کمیته ویژه مجلس در گزارش خود همچنین آزار جنسی در بازداشتگاه‌ها را رد کرد و ضمن اشاره به بررسی‌های خود در این زمینه نوشت: ضمن بررسی‌های همه‌جانبه انجام شده به هیچ موردی از آزار جنسی نرسیده و آن را قویا تکذیب می‌نماییم.

جلالی حین قرائت گزارش کمیته ویژه مجلس که نزدیک به 45 دقیقه در مجلس طول کشید از «2 ظلم بزرگ» در ماجرای کهریزک سخن گفت؛ ظلم آشکار بر بازداشت‌شدگان 18تیر ماه که باید از آنان دلجویی درخوری شود و ظلم بزرگ‌تر بر نظام جمهوری اسلامی رفته و عملا آبروی یک نظام برآمده از خون شهیدان به بازی گرفته شده و موجب وهن نظام اسلامی در منظر جهانیان شده است.

گزارش کمیته ویژه مجلس تاکید می‌کند: باید دستگاه قضایی با ریشه‌یابی دقیق و برخورد جدی با همه عوامل این حادثه تلخ اعم از قضایی، اداری و انتظامی و بدون رعایت هرگونه ملاحظه‌ای و با تقدم دلسوزی تام نسبت به آبروی نظام جمهوری اسلامی این مسئله را به نتیجه برساند و افکار عمومی را از اقدامات خود مطلع و با عوامل اصلی بدون توجه به عناوین آنان برخورد نماید.

در بخش دیگری از این گزارش نیز آمده است: تاکنون مقام معظم رهبری دستورات بسیاری را برای پیگیری و به‌نتیجه‌رساندن این مسئله با عنایت به گزارش‌های کمیته تشکیل شده در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی صادر فرموده‌اند که عملا مسیر را جهت به ثمر رساندن کار برای مسئولان فراهم آورده است.

کد خبر 99218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز